‘Verkeersveiligheid prioriteit’, maar bezuinigingen en handhaving zijn een probleem
Tekst: Joke van der Heide, de Woudenberger / Foto: Joke van der Heide
Gezien de tijd en energie die door bewoners van de wijken, de gemeenteraad, ambtenaren, de politie, Boa en het college is gestoken in de veiligheidsavonden, vindt Karin Schipper (GBW) dat met de input iets moet worden gedaan en dat dit vervolgens aan de deelnemers moet worden gecommuniceerd.
Aan De Woudenberger vertelt zij dat na de veiligheidsavonden in 2019 er een top 3 is vastgesteld per wijk. Oud-burgemeester Titia Cnossen deed vervolgens de belofte dat eind 2020/begin 2021 de top 3 van die avonden per buurt zou worden opgepakt. ,,Na die belofte is het stil geworden. Los van het inzetten van de smiley is er in mijn optiek te weinig aan gedaan.’’
,,Het onderwerp leeft heel erg. Meerdere inwoners hebben ons aangesproken met de vraag of en wanneer er iets gaat gebeuren. Bij iedere wijk stond verkeersveiligheid of op 1, maar in ieder geval in de top 3. Voor mij draait het hier niet zo zeer om handhaving, maar meer om het nemen van maatregelen die de snelheid beperken.”
RACEBAAN
Zij maakt de vergelijking met de manier waarop je als automobilist de rotonde en de afslag aan de Europaweg naar ’t Zeeland neemt ten opzichte van de rotonde linksaf naar de Kennedylaan. ,,Van de rotonde richting ’t Zeeland is er sprake van een racebaan, terwijl de automobilisten stapvoets over de verkeersdrempels van de Kennedylaan rijden. Ik vind de suggestie van de gemeente dat je als buurtbewoners elkaar moet aanspreken een dooddoener. Daar rijden ze te hard voor”, geeft ze glimlachend aan.
Met de beantwoording van het college tijdens het vragenuur in de raad is Karin Schipper deels tevreden. Zij is blij dat de wethouder heeft beloofd dat zij een lijst zal opstellen waarop staat wat er van de top 3 al gedaan is. Ook blijkt uit de beantwoording dat de inbreng van de deelnemers serieus is genomen. Zij heeft er moeite mee dat de communicatie richting de burgers onvoldoende is. Wethouder Anita Vlam heeft beloofd dit op te pakken.
KLEINE ERGERNISSEN
De wethouder vertelt in het vragenuur dat de punten vaak opgenomen zijn in lopende projecten, zoals de herinrichting van de Nico Bergsteijnweg, de fietsroute en de rotonde bij de Europalaan/Stationsweg West. Kleine ergernissen als hondenoverlast, op de stoep en fout parkeren is opgepakt door de buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s).
Wijkgerichte acties, waar meldingen over worden gedaan, zijn opgepakt, zoals het plaatsen van borden en het verwijderen van een boom. Dit wordt volgens de wethouder ook gecommuniceerd aan de inwoners.
De wethouder liet verder weten dat door bezuinigingen op verkeer en vervoer sommige grote structurele projecten helaas niet doorgaan. Bij navraag van De Woudenberger verduidelijkt zij dat reguliere grote onderhoudswerkzaamheden als gevolg van de bezuinigingen niet vervroegd kunnen worden. Daarnaast is er als gevolg van de bezuinigingen ook minder budget beschikbaar voor kleine infrastructurele maatregelen, zoals het plaatsen van drempels en nieuwe belijningen.
SNELHEIDSCONTROLES
Op hardrijden in ‘t Zeeland en Ekris is de politie ingezet. Snelheidscontroles kunnen niet vierentwintig uur per dag worden uitgevoerd, vertelt burgemeester Yvonne van Mastrigt. Daarnaast hebben de politie en het openbaar ministerie een personeelstekort. ,,Door het tekort aan personeel staan deze organisaties op het standpunt dat de gemeente eerst de weginrichting aan past en de buurt elkaar aanspreekt. Pas dan gaan zij eventueel tot handhaving over. Het zit hem hier in het woordje ‘eventueel’. Door het personeelsgebrek moeten de politie en het openbaar ministerie keuzes maken wanneer de politie wel en niet wordt ingezet. De politie komt pas bij hoge uitzondering verkeersveiligheid controles doen”, aldus burgemeester Van Mastrigt.
Dat er zo weinig capaciteit is voor handhaving, is voor veel inwoners een probleem. De roep om handhaving, juist op het gebeid van verkeersveiligheid, is groot bij onder anderen inwoners van de Nico Bergsteijnweg. Als er door de bezuinigingen door de gemeente niets gedaan kan worden aan de weginrichting komt de kans op handhaving niet dichter bij en wordt het probleem volgens Karin Schipper niet opgelost.